Realizacja każdego przedsięwzięcia wymaga podjęcia szeregu działań merytorycznych i menadżerskich, a także przystosowania jednostki i jej kluczowego personelu. Niejednokrotnie należy także zaangażować podmioty trzecie, tj. podwykonawców, dostawców, urzędy itp.
W przypadku projektów badawczo – rozwojowych sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana, ponieważ tego typu przedsięwzięcia niosą ze sobą dużą dozę niepewności badawczej. Zarządzanie ryzykiem jest więc kluczowe z punktu widzenia zakładanych celów i prawidłowości przeprowadzenia całego procesu badawczego.
Zarówno przedstawiciele nauki, jak i sektor przedsiębiorczości zwracają uwagę na uciążliwe i długotrwałe procedury, uniemożliwiające uzyskanie dofinansowania na inicjatywy ryzykowne, które mogą być przełomowe w danej dziedzinie. Częstą praktyką jest zrealizowanie projektu pod kątem finansowym, jednakże merytoryczne rezultaty odbiegają od najwyższych standardów.
W sytuacji, gdy priorytetem staje się formalna zgodność z założeniami, największe szanse mają projekty przewidywalne, a tym samym mające potencjalnie mniejsze znaczenie dla otwarcia nowych obszarów badawczych. Z drugiej strony, traktowanie badań naukowych jako działalności niezwiązanej z potrzebami sektora przedsiębiorczości i realizowanie prac w oderwaniu o zidentyfikowane potrzeby rynku, uniemożliwia wdrażania do praktyki gospodarczej nowych rozwiązań.
Wyzwaniem, przed którym stoi zarówno Wnioskodawca ubiegający się o dofinansowanie jak również Instytucja przyznająca wsparcie, jest ustalenie opłacalności realizacji danego projektu. Opłacalność należy jednak potraktować wielopłaszczyznowo i odpowiedzieć na takie zagadnienia jak:
- czy zaplanowana agenda badawcza ma szanse na realizację przy danym budżecie, zasobach ludzkich i harmonogramie,
- czy rynek jest gotowy na przyjęcie wyników projektu,
- czy dzięki realizacji projektu, nawet w sytuacji niepowodzenia prac B+R, istnieje szansa na zdobycie nowej wiedzy i ew. otwarcie nowych obszarów badawczych.
Jeśli odpowiedź na powyższe zagadnienia będzie twierdząca, to wówczas istnieje przestrzeń na realizację śmiałych planów i w konsekwencji ich skuteczną komercjalizację.
Źródło: opracowanie własne na podstawie regulaminów konkursów
Zajrzyj do nas tutaj: