Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/home/ECBZP/domains/ec-bzp.pl/public_html/wp-includes/post-template.php on line 284

Korzystając ze środków unijnych warto pamiętać, że oprócz przysługujących nam praw, obowiązują nas również pewne zasady. Jedną z nich jest promocja projektu, gdyż wszyscy obywatele UE mają prawo wiedzieć w jaki sposób rozdysponowane są zasoby unijne, a realizacja danego przedsięwzięcia jest możliwa właśnie dzięki temu wsparciu.

Zakres promocji zależy od wielkości oraz rodzaju projektu, ale generalne zasady pozostają niezmienne. Informacje na temat dofinansowania muszą być podawane podczas wszystkich działań informacyjno-promocyjnych, które podejmowane są w trakcie realizacji projektu. Zestaw podejmowanych działań nie jest z góry narzucony, ale powinien być on adekwatny do charakteru realizowanego projektu oraz przyjętego w nim celu.

Ważnym elementem promocji projektu od samego początku jego realizacji, bez względu na jego charakter, jest odpowiednie oznakowanie dokumentacji projektowej. Każdy dokument związany z projektem, jak np. dokumentacja przetargowa, raporty, wszelkiego rodzaju umowy, karty czasu pracy, korespondencja, zaświadczenia personelu projektu, materiały informacyjne, etc., powinny zostać opatrzone znakami unijnymi i programowymi, takimi jak:

  • znak Funduszy Europejskich (właściwy dla danego programu),
  • znak Unii Europejskiej i oznaczenie właściwe dla danego funduszu.

W przypadku projektów współfinansowanych z programu regionalnego również herb województwa lub oficjalne godło promocyjne województwa.

Obowiązkowe jest również odpowiednie oznaczenie miejsca realizacji projektu. W tym przypadku, jeśli wartość dofinansowania projektu przekracza 500 000,00 EUR, konieczne jest umieszczenie tablicy informacyjnej i/lub pamiątkowej, które informować mają przede wszystkim na temat źródła dofinansowania i jego wielkości. Dla mniejszych projektów wystarczającą formą promocji miejsca realizacji projektu jest plakat informacyjny, zawierający taki sam zestaw informacji, ale znacznie mniejszych rozmiarów (format A3) i umieszczany wewnątrz budynku.

To nie wszystko – jeśli Beneficjent posiada stronę internetową – obowiązkowe jest również promowanie projektu na jej łamach. Istotne jest tutaj tak jak w przypadku tablic i plakatów wskazanie źródła dofinansowania, jego wielkości, wprowadzenie odpowiednich oznaczeń, tytułu realizowanego projektu i okresu realizacji.

Każdy odwiedzający stronę internetową czy siedzibę Beneficjenta powinien od razu otrzymać informację, że dany podmiot realizuje projekt dofinansowany ze środków unijnych. Dlatego też znaki UE powinny być dobrze widoczne. Ich umiejscowienie i wielkość powinny być odpowiednie do charakteru i wielkości materiału promocyjnego, przedmiotu czy dokumentu, którym są umieszczane.

Szczegółowe wytyczne odnoszące się do układu, wielkości, kolorystki i innych cech, które spełniać powinny znaki unijne umieszczane na dokumentacji związanej z projektem, a także informacje na temat sposobu przygotowania tablic, plakatów i oznaczenia stron internetowych określone zostały w Księdze identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata 2014-2020.

 

Źródło: Portal Funduszy Europejskich